Dynasty tietopalvelu Haku RSS Siikajoen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.siikajoki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.siikajoki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Sivistyslautakunta
Pöytäkirja 22.11.2023/Pykälä 105



 

Lausuntopyyntö: Siikajoen kunnan sitoutuminen joukkoliikenteen rahoittamiseen, tarjouskilpailu reittipohjaisista joukkoliikennepalveluista 2023/2

 

SIVLK 22.11.2023 § 105  

94/02.08.00.01/2023  

 

 

Valmistelija Sivistysjohtaja Juha Isomaa

 

Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (jäljempänä ELY-keskus) käynnistää lähiaikoina tarjouskilpailun, jossa kilpailutetaan joukkoliikenne mm. reiteillä Paavola-Raahe ja Oulu-Siikajoenkylä-Raahe. Reittien nykyiset liikennöintisopimukset päättyvät 2.6.2024, eikä sopimuksia jatketa optiolla.

Nykyisellä sopimuskaudella ELY-keskus on rahoittanut suurimman osan hankitusta joukkoliikenteestä, mutta kunnat ovat osallistuneet 50 % osuudella säännöllisesti peruskoululaisia kuljettavien vuorojen tai niiden osien rahoittamiseen. Lisäksi kunnat ovat rahoittaneet kokonaan ELY-keskuksen hankkiman kuntien sisäisen liikenteen sekä vuorot, jotka ELY-keskus on hankkinut kuntien aloitteesta.

ELY-keskus hankkii joukkoliikennettä, joka palvelee ensisijaisesti työmatkustajia, toisen asteen opiskelijoita, asiointia sekä kaukoliikenteen liityntäyhteyksiä. Liikenne ajetaan mahdollisimman suoraa reittiä, ja sen pääasiallisena tarkoituksena on mahdollistaa kuntien välinen matkustus.

Peruskoululaisten koulukuljetusten hankkiminen kuuluu lähtökohtaisesti kunnille. ELY-keskuksen hankkimaa liikennettä voi kuitenkin hyödyntää koulukuljetuksina, jos kunnat osallistuvat liikenteen rahoittamiseen. Lisäksi kunnat vastaavat liikenteessä kulkevien peruskoululaisten matkakorttien tilaamisesta sekä matkakorteilla tehtävien koulumatkojen maksamisesta.

ELY-keskus voi tarvittaessa tehdä hankkimaansa liikenteeseen vähäisiä aikataulu- ja reittimuutoksia. Jos muutos lisää kunnan rahoitusta tai sillä on vaikutusta peruskoululaisten matkustukseen, ELY-keskus neuvottelee muutoksesta kunnan nimeämän joukkoliikenneyhdyshenkilön kanssa.

ELY-keskus esittää, että rahoitusperusteiden nojalla Siikajoen kunta osallistuisi seuraavien autokiertojen rahoittamiseen varsinaisen sopimuskauden ajan (3.6.2024-6.6.2027). Kunnan prosenttimääräinen rahoitusosuus sekä euromääräinen arvio kunnan rahoituksesta on ilmoitettu kunkin autokierron kohdalla erikseen.

Kohde 1, autokierto 3 (Oulu-Lumijoki-Siikajoenkylä-Raahe)

- ajopäivät: koulupäivinä maanantaista perjantaihin

- matkustajamäärä (talvi 2022-23): 14 054

- peruskoululaisten määrä (talvi 2022-23): 3 234

- peruskoululaisten osuus (talvi 2022-23): 23,0 %

- kunnan rahoitusosuus (3.6.2024-6.6.2027): 20 %

- arvio kunnan rahoituksesta (3.6.2024-6.6.2027): 46 700 €

 

Kohde 2, autokierto 1 (Paavola-Revonlahti-Raahe)

- ajopäivät: kouluvuoden aikana maanantaista perjantaihin

- matkustajamäärä (talvi 2022-23): 12 343

- peruskoululaisten määrä (talvi 2022-23): 3 297

- peruskoululaisten osuus (talvi 2022-23): 26,7 %

- kunnan rahoitusosuus (3.6.2024-6.6.2027): 30 %

- arvio kunnan rahoituksesta (3.6.2024-6.6.2027): 91 000 €

Euromääräinen arvio kunnan rahoituksesta on laskettu yksikköhintojen (ajokilometri, linjatunti ja autopäivä) sekä lipputulojen perusteella. Arvio sisältää arvonlisäveron ja liikennöintikorvaukseen kaksi kertaa vuodessa tehtävät indeksitarkistukset. Arvioon eivät sen sijaan sisälly kunnan liikenteenharjoittajalle maksamat peruskoululaisten matkaliput.

Kunnan lopullinen euromääräinen rahoitus selviää vasta tarjouskilpailun sekä indeksin julkistamisten jälkeen. Lisäksi kunnan rahoitukseen voivat vaikuttaa liikenteeseen tehtävät muutokset ja arvonlisäverokannan muutokset. Liitteenä ovat hankittavien autokiertojen aikataulut sekä suunnitelma kunnan rahoituksesta.

ELY-keskus pyytää Siikajoen kunnalta lausuntoa joukkoliikenteen hankinnasta ajalle 3.6.2024-6.6.2027. Lausunnossa pyydetään ilmoittamaan:

- Sitoutuuko kunta rahoittamaan edellä mainittujen autokiertojen kustannuksia esitetyillä prosenttimääräisillä rahoitusosuuksilla koko varsinaisen sopimuskauden ajan?

- Hyväksyykö kunta, että ELY-keskus hankkii liikenteen, tekee liikenteen hankintaa koskevan hankintapäätöksen ja solmii liikennöintisopimuksen liikenteenharjoittajan kanssa?

Liikennöintisopimusta voidaan tarvittaessa jatkaa optiolla 1 vuosi. Option käyttämisestä sovitaan erikseen. Ennen option käyttämistä kunnalta pyydetään uusi sitoumus.

Kunnan rahoituksen tarkoituksena on turvata kaikille avoimen joukkoliikenteen hankinta esitetyssä laajuudessaan kunnan alueella. Samalla pystytään yhdistämään peruskoululaisten koulukuljetuksia kaikille avoimeen joukkoliikenteeseen. Ellei kunta sitoudu autokiertojen rahoittamiseen, ELY-keskus voi joutua vähentämään hankittavan liikenteen määrää tai luopua liikenteen hankinnasta kokonaan. Tällöin kunta voi joutua järjestämään itse omat koulukuljetuksensa.

ELY-keskuksen ja Siikajoen kunnan solmima sopimus joukkoliikennepalvelujen järjestämisestä ja rahoittamisesta on voimassa toistaiseksi, ja siinä on sovittu tarkemmin mm. osapuolten vastuista, rahoitusosuuksista sekä liikennöintikorvauksen maksamisesta liikenteenharjoittajalle. Jos kunta sitoutuu joukkoliikenteen rahoittamiseen, muutetaan sopimusta vastaamaan päivitettyjä rahoitusperusteita sekä hankittavaa liikennettä.

 

Esittelijä Sivistysjohtaja Juha Isomaa

 

Päätösehdotus Sivistyslautakunta päättää, että
1.Siikajoen kunta sitoutuu joukkoliikenteen hankinnan kustannuksiin lausuntopyynnössä kerrotuin periaattein ja prosenttimäärin hankintakauden 3.6.2024-6.6.2027 ajan
2. ELY-keskus tekee joukkoliikenteen hankkimista koskevan kilpailutuksen ja tarjousten perusteella kilpailutuksen mukaisen hankintapäätöksen, ja solmii hankintakautta koskevan hankintasopimuksen liikenteenharjoittajan kanssa.

 

Päätös Hyväksyttiin esityksen mukaisesti.