RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.siikajoki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.siikajoki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 19.06.2023/Pykälä 264
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Kuntalaisaloite: Muutos Ruukin koulun jälki-istunto käytäntöön
SIVLK 07.06.2023 § 69
Valmistelija Vt. sivistysjohtaja Juha Isomaa
Vastaus kuntalaisaloitteeseen Ruukin koulun jälki-istunto käytännön muuttamisesta
Oppilaalla on velvollisuus perusopetuslain (POL 35§) mukaan osallistua opetukseen, hoitaa tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäytyä asiallisesti. Jos oppilas laiminlyö perusopetuslain mukaisten velvollisuuksien asianmukaisen noudattamisen tai esim. rikkoo koulun järjestyssääntöjä, häntä voidaan ojentaa tai häneen voidaan kohdistaa kurinpitotoimia.
Kasvatuskeskustelu on ensisijainen tapa puuttua oppilaan epäasialliseen käyttäytymiseen. Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muutoin rikkoo koulun järjestystä, menettelee vilpillisesti tai kohtelee muita oppilaita tai koulun henkilökuntaa epäkunnioittavasti tai heidän ihmisarvoaan loukkaavasti, voidaan ensisijaisena toimenpiteenä määrätä osallistumaan yhteensä enintään kaksi tuntia kestävään kasvatuskeskusteluun.
Kasvatuskeskustelu voidaan järjestää kerralla tai useammassa osassa koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella. Kasvatuskeskusteluun määrää koulun opettaja tai rehtori. Kasvatuskeskustelussa kirjataan toimenpiteeseen johtanut teko tai laiminlyönti yhdessä oppilaan kanssa ja tarvittaessa selvitetään laajemmin käyttäytymisen syyt ja seuraukset sekä keinot koulussa käyttäytymisen ja oppilaan hyvinvoinnin parantamiseksi. Kasvatuskeskustelusta ilmoitetaan oppilaan huoltajille. Huoltajalle tulee varata mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluun tai osaan siitä, jos se tilanne huomioon ottaen katsotaan tarpeelliseksi.
Koulun opettaja tai rehtori voi määrätä jälki-istuntoon enintään kahdeksi tunniksi oppilaan, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti. Ennen oppilaan määräämistä jälki-istuntoon, yksilöidään toimenpiteeseen johtava teko tai laiminlyönti, kuullaan oppilasta ja hankitaan muu tarpeellinen selvitys.
Jälki-istunnossa voidaan teettää kirjallisia tai suullisia tehtäviä, harjoituksia ja tehtäviä, joiden tulee olla kasvatusta, opetusta ja kehitystä tukevia, oikeassa suhteessa oppilaan tekoon tai laiminlyöntiin sekä ikä ja kehitystaso huomioon ottaen oppilaalle sopivia. Oppilas voidaan myös velvoittaa istumaan hiljaa jälki-istunnon ajan. Jälki-istunto voi koostua myös eri toimien yhdistelmästä.
Oppilas voidaan määrätä osallistumaan sellaisiin tehtäviin, jotka tukevat hänen jälki-istuntonsa aiheuttaneen toiminnan toistumisen tai jatkumisen estämiseksi tarkoitettuja kasvatuksellisia tavoitteita. Jälki-istuntoa ei voida järjestää siten, että oppilas joutuisi sen seurauksena jäämään pois opetussuunnitelman tai muun koulun toimintaa koskevan suunnitelman mukaisesta opetuksesta.
Rehtori/koulunjohtaja vastaa kurinpidollisten ja kasvatuksellisten keinojen sekä turvaamistoimenpiteiden järjestämisen kokonaisuudesta koulussa. Rehtori/koulunjohtaja vastaa siitä, että koulun kasvatus- ja opetushenkilöstö sekä oppilaat tietävät Siikajoen kunnan että oman koulunsa kurinpidollisten ja kasvatuksellisiin keinoihin sekä turvaamistoimenpiteisiin liittyvät toimintatavat.
Rehtorit/koulunjohtajat vastaavat koulujensa osalta menettelytapojen oikeellisuudesta. Kurinpidolliset selvitykset annetaan tiedoksi sivistysjohtajalle (otto-oikeus). Rehtoreiden/koulunjohtajien tekemät viranhaltijapäätökset hyväksytään lisäksi sivistyslautakunnassa, joka voi käyttää tarvittaessa otto-oikeutta. Sivistyslautakunnan päätöksentekoa valvoo kunnanhallitus.
Lukuvuoden suunnittelupäivän yhteydessä rehtori/koulunjohtaja huolehtii henkilökunnan perehdyttämisestä ja osaamisen varmistamisesta kurinpidollisten toimivaltuuksien käyttämisessä. Lisäksi suunnitelma on osa kuntakohtaista opetussuunnitelmaa, joka on nähtävillä kunnan internetsivuilla. Kurinpidollisia keinoja koskeva suunnitelma on osa opetussuunnitelmaa.
Siikajoen kunnan perusopetuksessa toimitaan perusopetuslain 35§ ja 36§ sekä perusopetusasetuksen 18 mukaisesti. Siikajoen kunnan opetussuunnitelmassa on määritelty kasvatukselliset ja kurinpidolliset menettelytavat ja turvaamistoimenpiteet, joita kouluissa ja myös Ruukin koulussa noudatetaan.
Esittelijä Sivistysjohtaja Juha Isomaa
Päätösehdotus Sivistyslautakunta antaa kunnanhallitukselle ja valtuustolle kuntalaisaloitteeseen esittelytekstin mukaisen vastauksen tiedoksi. Sivistyslautakunta esittää, ettei kuntalaisaloite anna aihetta muihin toimenpiteisiin ja kuntalaisaloite todetaan loppuun käsitellyksi.
Päätös Sivistyslautakunta kehottaa, että Siikajoen koulujen rehtorit ja koulujen opettajat käyvät läpi oman koulunsa kurinpidollisiin ja kasvatuksellisiin keinoihin sekä turvaamistoimenpiteisiin liittyvät toimintatavat.
KHALL 19.06.2023 § 264
5/00.01.03.02/2023
Valmistelija Sivistysjohtaja Juha Isomaa
Sivistyslautakunta on antanut kunnanhallitukselle ja valtuustolle lautakunnan esittelytekstin mukaisen vastauksen tiedoksi.
Sivistyslautakunta on myös kehottanut, että Siikajoen koulujen rehtorit ja koulujen opettajat käyvät läpi oman koulunsa kurinpidollisiin ja kasvatuksellisiin keinohin sekä turvaamistoimenpiteisiin liittyvät toimintatavat.
Esittelijä Kunnanjohtaja Pertti Severinkangas
Päätösehdotus Kunnanhallitus esittää valtuustolle sivistyslautakunnan vastauksen aloitteeseen, esittää ettei aloite anna aihetta muihin toimenpiteisiin ja että kuntalaisaloite todetaan loppuun käsitellyksi.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |