Dynasty tietopalvelu Haku RSS Siikajoen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.siikajoki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.siikajoki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Valtuusto
Pöytäkirja 21.09.2023/Pykälä 100



 

Valtuutettu Velásquezin valtuustoaloite: Tarkastuslautakunnan on arvioitava Siikajoen kunnan toiminta koronakriisin aikana ja sen jälkeen.

 

KVALT 15.06.2023 § 75 

 

 

 Hallintosäännön 114 §:n mukaan kokouskutsussa mainittujen asioiden käsittelyn jälkeen valtuustoryhmällä ja valtuutetulla on oikeus tehdä kirjallisia aloitteita kunnan toimintaa ja hallintoa koskevista asioista. Aloite annetaa puheenjohtajalle.

Aloite on sitä enempää käsittelemättä lähetettävä kunnanhallituksen valmisteltavaksi. Valtuusto voi päättää, että aloitteessa tarkoitetun asian valmistelusta käydään lähetekeskustelu.

Aloitteen jättämisestä tehdään merkintä saman kokouksen pöytäkirjaan.

 

Päätös Valtuutettu Jacqueline Aguilera Velásquez jätti 15.6.2023 seuraavan aloitteen:

"Valtuustoaloite
SDP:n valtuustoryhmä
Jacqueline A. Aguilera Velásquez

Otsikko: Tarkastuslautakunnan on arvioitava Siikajoen kunnan toiminta koronakriisin aikana ja sen jälkeen.

Siikajoen kunnan toiminnan arvioinnin tulee perustua puolueettomasti tilastotietoihin ja muihin käytettävissä oleviin tutkimustietoihin koronakriisin aikana ja sen jälkeen.

Arvioinnissa tulisi tarkastella seuraavia asioita:

Oliko riskiarvio oikea?
Ovatko koronatoimet olleet harkittuja ja asianmukaisesti mitoitettuja?
Mitä haittoja niistä on aiheutunut?
Voidaanko tilastojen perusteella todeta rokotteista olleen konkreettista hyötyä?
Onko rokotteista ilmennyt haittoja ja jos on, millaisia?
Miten mahdollisia rokotehaittoja suunnitellaan hoitamaan?
Onko kunta korvausvelvollinen rokotehaittojen vuoksi?

Katson, että tällaisen analyysin suorittaminen on erittäin tärkeää mahdollisen tulevan samankaltaisen tilanteen varalta.

Siikajoki,15.6.2023"

 

 

KHALL 14.08.2023 § 296 

 

 

 

Valmistelija Kunnanjohtaja Pertti Severinkangas

 

Kuntalaki § 121 määrittää tarkastuslautakunnan tehtävät:

 

"Tarkastuslautakunta

Valtuusto asettaa tarkastuslautakunnan hallinnon ja talouden tarkastuksen sekä arvioinnin järjestämistä varten. Lautakunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan tulee olla valtuutettuja.

 

Tarkastuslautakunnan tehtävänä on:

 

1) valmistella valtuuston päätettävät hallinnon ja talouden tarkastusta koskevat asiat;

 

2) arvioida, ovatko valtuuston asettamat toiminnan ja talouden tavoitteet kunnassa ja kuntakonsernissa toteutuneet ja onko toiminta järjestetty tuloksellisella ja tarkoituksenmukaisella tavalla;

 

3) arvioida talouden tasapainotuksen toteutumista tilikaudella sekä voimassa olevan taloussuunnitelman riittävyyttä, jos kunnan taseessa on kattamatonta alijäämää;

 

4) huolehtia kunnan ja sen tytäryhteisöjen tarkastuksen yhteensovittamisesta;

 

5) valvoa 84 §:ssä säädetyn sidonnaisuuksien ilmoittamisvelvollisuuden noudattamista ja saattaa ilmoitukset valtuustolle tiedoksi;

 

6) valmistella kunnanhallitukselle esitys tehtäviään koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi sekä arvioinnin ja tarkastuksen talousarvioksi.

 

Kunnanhallitus voi poiketa tarkastuslautakunnan esityksestä lautakuntaa koskeviksi hallintosäännön määräyksiksi ja talousarvioksi kunnan hallintosäännön ja talousarvioesityksen yhteensovittamiseen liittyvästä perustellusta syystä.

 

Tarkastuslautakunta laatii arviointisuunnitelman ja antaa valtuustolle kultakin vuodelta arviointikertomuksen, jossa esitetään arvioinnin tulokset. Arviointikertomus käsitellään valtuustossa tilinpäätöksen yhteydessä. Lautakunta voi antaa valtuustolle muitakin tarpeellisena pitämiään selvityksiä arvioinnin tuloksista.

 

Kunnanhallitus antaa valtuustolle lausunnon toimenpiteistä, joihin arviointikertomus antaa aihetta."

 

Kunnanhallitus ei voi antaa tarkastuslautakunnalle sellaisia tehtäviä, jotka eivät ole sen vastuualueella. Tarkastuslautakunnan arviointi perustuu valtuuston asettamiin toiminnan ja talouden tavoitteisiin, jotka määritellään talousarviota laadittaessa.

 

Aloitteessa pyydetään arvioimaan seuraavia asioita:

Oliko riskiarvio oikea?
Ovatko koronatoimet olleet harkittuja ja asianmukaisesti mitoitettuja?
Mitä haittoja niistä on aiheutunut?
Voidaanko tilastojen perusteella todeta rokotteista olleen konkreettista hyötyä?
Onko rokotteista ilmennyt haittoja ja jos on, millaisia?
Miten mahdollisia rokotehaittoja suunnitellaan hoitamaan?
Onko kunta korvausvelvollinen rokotehaittojen vuoksi?

 

Siikajoen kunta on noudattanut Aluehallintoviranomaisen ohjeita sekä tehostetun siivouksen kuin tilojen sulkemisen ja muiden vastaavien toimien osalta. Myös koulujen siirtyminen etäopetukseen tuli kunnan toteuttaa.

 

Siikajoen kunnan tehtävä ei ole arvioida kansallista rokotusohjelmaa eikä arvioida sen haittoja tai hyötyjä. Näitä koskevat tiedustelut voi osoittaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle ja/tai hyvinvointialueelle (Pohde).

 

Siikajoen kunta ei ole korvausvelvollinen mahdollisten rokotehaittojen vuoksi.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Pertti Severinkangas

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus toteaa, että tarkastuslautakunnan tehtävä ei ole tehdä aloitteen mukaista selvitystä. Kunnanhallitus merkitsee aloitteen johdosta tehdyt selvitykset tiedoksi ja edelleen esittää tehdyt selvitykset valtuustolle ja esittää valtuustolle, että aloite on loppuunkäsitelty.

 

Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.

 

 

KVALT 21.09.2023 § 100  

38/00.01.03.01/2023  

  

 

Päätösehdotus Valtuusto merkitsee aloitteen johdosta tehdyt selvitykset tiedoksi ja toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.

 

Päätös Jacqueline Aguilera Velásquez teki muutosehdotuksen asian palauttamisesta valmisteluun saatesanoilla: "Siikajoen kunnan on arvioitava ja raportoitava valtuustoon sekä kuntalaisille kunnan toimintaa koronakriisin aikana ja koronakriisin vaikutukset jälkeenpäin Siikajoen kunnassa".

Simo Laukkanen kannatti Jacqueline Aguilera Velásquezin tekemää muutosehdotusta asian palauttamisesta valmisteluun.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty kannatettu muutosehdotus asian palauttamisesta valmisteluun, joten seuraavat puheenvuorot koskettavat vain asian palauttamista valmisteluun.

Puheenjohtajan esityksestä asia päätettiin ratkaista nimenhuutoäänestyksellä.

Ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista, äänestävät JAA.
Ne, jotka kannattavat asian palauttamista valmisteluun, äänestävät EI.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 24 JAA ääntä (Eirola Sinikka, Haapakoski Aino Liisa, Kaijankoski Mika, Klaavo Helena, Matinlauri Aini, Laine Veijo, Nivala Matti, Lehto Kauko, Keskitalo Heikki, Loponen Erkki, Mustonen Keijo, Mäkisalo Aila, Niemelä Henna, Krankkala Mauri, Nikula Pauli, Ojala Jari, Ojanperä Juhani, Paakkari Harri, Petäjämaa Sanna, Pohjola Matti, Ruopsa Jukka, Salmenkangas Riitta-Liisa, Vikiö Laura ja Yrjänä Tapani) ja 3 EI ääntä (Aguilera Velásquez Jacqueline, Kuotesaho Markus ja Laukkanen Simo).

Puheenjohtaja totesi, että asian käsittelyä jatketaan.

Päätösehdotus hyväksyttiin.