RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.siikajoki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.siikajoki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 21.02.2023/Pykälä 15
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Lausunto SSAB:n 400 kV:n voimajohtohankkeen YVA-selostuksesta
TEKN 21.02.2023 § 15
72/11.01.00/2023
Valmistelija Ympäristötarkastaja Niini Tuikkanen
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen lausuntopyynnön 9.1.2023 mukaisesti Siikajoen kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa pyydetään SSAB Europe Oy:n Raahen tehtaan 400 kV:n voimajohtohankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (POPELY/3028/2021).
SSAB Europe Oy:n 400 kV voimajohto-hanke on edennyt YVA-menettelyssä vaiheeseen, jossa arviointiselostus on asetettu nähtäville ja siihen pyydetään lausuntoja ja mielipiteitä 13.3.2023 mennessä. Tämän jälkeen yhteysviranomaisen (ELY) tulee antaa kahden kuukauden sisällä oma perusteltu päätelmänsä hankkeen ympäristönvaikutusten arvioinnista ja sen riittävyydestä. Perustellussa päätelmässään yhteysviranominen esittää yhteenvetonsa annetuista lausunnoista ja mielipiteistä.
Hankkeen YVA-ohjelmaan pyydettiin lausuntoja talvella 2022, johon Siikajoen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen antoi oman lausuntonsa (Tekninen lautakunta 22.3.2022 § 25).
YVA-menettelyn kuluessa hankkeen reittivaihtoehdoista on jätetty pois vaihtoehdot 1B ja 2C, sekä lisäksi reittivaihtoehtoa 2B on siiretty muutamassa kohdassa hieman, verrattuna ohjelmassa esitettyyn. Menettelyn aikana on suunnitelma myös tarkentunut mahdollisesti myöhemmin vaadittavan toisen voimalinja reitin suhteen. Fingrid on esittänyt, että mikäli SSAB toteuttaa kaksi 400 kV voimajohtolinjaa, niin tulee ne vetää rinnakkain samassa voimajohtokäytävässä. Tämä YVA-selostus tarkastelee vaikutuksia kahden rinnakkaisen voimajohdon osalta. Tarve toiselle linjalle riippuu päätöksestä rautasienen tuotantopaikan suhteen, joka ratkeaa viimeistään 2028. Tällöin mahdollisen toisen 400 kV voimajohtolinjan rakennus alkaisi aikaisintaan 2032.
YVA-menettelyssä tarkasteltavat vaihtoehdot:
- VE0, jossa hanketta ei toteuteta
- VE1, jossa voimajohto toteutetaan välille Terästehdas - Siikajoen sähköasema
o linjavaihtoehto 1A: 42,6 km, josta Siikajoen puolella 16,5 km
o linjavaihtoehto 1C: 36,9 km, josta Siikajoen puolella 14,5 km
- VE2, jossa voimajohto toteutetaan välille Terästehdas - Pyhäjoen Hanhelan sähköasema
o linjavaihtoehto 2A: 35,1 km
o linjavaihtoehto 2B: 23,1 km
Vaihtoehtojen tarkastelussa voimajohtojen vaatima maastokäytävien leveys on 103 metriä, jossa kaksi 400 kV linjaa on sijoitettu rinnakkain, lukuun ottamatta väliä Terästehdas - 8-tien itäpuoli, jossa vaihtoehtona on käytetty korkeaa kaksoisjohtopylvästä, jonka vaatima maastokäytävän leveys on 54 metriä.
Voimajohtohankkeen YVA-selostusta koskeva aineisto on nähtävillä osoitteessa www.ymparisto.fi/SSAB Europe Oy_400kVn_voimajohto_YVA
Esittelijä Tekninen johtaja Satu Kaipio
Päätösehdotus Siikajoen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen esittää lausuntonaan, että SSAB:n 400 kV:n voimajohtohanketta koskeva YVA-selostus on pääasiassa kattava ja selkeä. Voimajohdon reittivaihtoehtojen vertailu, osa-alueittain sekä kokonaisuutena, on toteutettu ymmärrettävästi. Myös hankkeen tiedottaminen ja osallistaminen ovat olleet hyvällä tasolla.
Vaihtoehtojen ilmastovaikutusten yhteistarkastelussa ilmenee selvästi, että hankkeen toteuttamatta jättäminen (VE0), joka estäisi SSAB Raahen tehtaan vihreän siirtymän, aiheuttaisi suurimmat kielteiset ilmastovaikutukset. Reittivaihtoehtojen osalta vaikutukset ovat suoraan suhteessa rakennettavan voimajohtolinjan pituuteen, sekä reitin alta poistettavan puuston määrään.
Voimajohdon reittivaihtoehtojen vaikutuksia asutukseen ja maisemaan on esitelty ja vertailtu selkeästi. Vaihtoehdoilla 1C ja 2A olisi selkeitä negatiivisia vaikutuksia muutamaan alueen asukkaaseen, etenkin tilanteessa, jossa molemmat voimajohtolinjat toteutuisivat.
Vaihtoehtojen vaikutuksia luontoon ja eläimistöön on tarkasteltu selvitysten avulla. Toteutettuja selvityksiä ovat mm. linnusto-, luontotyyppi-, kasvillisuus-, viitasammakko- ja liito-oravaselvitykset. Kaikilla reittivaihtoehdoilla arvioidaan olevan vähäinen tai kohtalainen kielteinen vaikutus luontoon, linnustoon ja muuhun eläimistöön. Pidemmillä reittivaihtoehdoilla (1A ja 1C) vaikutusalue on suurempi ja arvokkaita luontokohteita on reitin varrella enemmän. Toisaalta lyhyemmät reittivaihtoehdot (2A ja 2B) ovat enimmäkseen tai kokonaan uutta maastokäytävää, joka lisää elinympäristöjen pirstaloitumista.
Haittavaikutuksia luontoon ja ympäristöön tulee pyrkiä lieventämään huolellisella pylväspaikkojen sijoittelulla, sekä muilla mahdollisilla keinoilla, kuten käyttämällä huomiopalloja ehkäisemään muuttolintujen ja petolintujen törmäyksiä johtoihin.
Kunnan ympäristönsuojeluviranomainen huomauttaa, että reittivaihtoehdot 1A ja 1C ylittävät tärkeät pohjavesialueet (Koivulankangas-Keltalankangas ja Palokangas-Selänmäki), mutta selostuksessa hankkeen vaikutuksista on käsitelty verrattain suppeasti. Selostuksessa ei ole esitetty reittivaihtoehtoja suhteessa pohjavesialueiden vedenottamoihin ja niiden lähisuoja-alueisiin. Selostuksessa ei ole myöskään käsitelty kyseisten pohjavesialueiden vedenpinnan syvyyttä suhteessa suunniteltujen perustusten rakenteeseen. Alueille on ominaista hyvin korkea pohjaveden pinnan taso, joka tulisi huomioida.
Päätös Asiasta käytiin keskustelua, Anne Heilala esitti, että lausuntoon lisätään teksti: "Paavolan Vesi Oy antaa asiasta oman lausuntonsa". Esitystä ei kannatettu. Tekninen lautakunta päätti lausua esityksen mukaan.
Ympäristötarkastaja Niini Tuikkanen oli kokouksessa asian esittelyn aikana ja hän poistui kokouksesta asian päätöksenteon ajaksi.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |